CHANNTEL

31-36 FOLEY STREET, LONDON W1P 7LB. TEL.01-636 4077 TLX.268395 FAX01-499 1656

10 February 1989

Mr. Bernard Ingham
The Press Office
10 Downing Street
London S.W.1.

Dear Bernard,

Sky Television's four new networks (Sky Channel, Sky News, Sky
Movies and Eurosport) are now up and running. Later this year we
will add two more (Disney and Sky Arts). It took Britain almost 50
years to get to four channels. We will more than double that within
six months. We are rather proud that our launch on February 5 was
such a success, and done in record time. Nobody has launched so
many channels at once and done it so quickly.

We believe Sky is consistent with the government's desire to
increase the diversity and quality of British television, and to see
that done by private sector funds. We receive no state subsidy or
licence fee, nor do we enjoy a monopoly of advertising revenues. We
are risking our own funds, and we will fail or succeed on the
quality of what we can provide.

The main problem we face is that, though the government has made it
possible for more channels to broadcast, the rules and regulations
governing the telecommunications essential to a television service
remain highly restrictive. This is especially true of Sky News,
Europe's first 24 hour news channel. Our aim is to produce a
British CNN. That means having the ability to go "live" to breaking
news events. Current regulations severely handicap our ability to
do that. Unless the regulations can be loosened up there will never
be a British CNN.

Our ability to go "live" has been hampered in several ways:

a B3 Microwave frequencies

Sky News cannot obtain its own microwave frequencies from the
DTI for 1live outside broadcasts. Without them we cannot get our
pictures back. The BBC and ITV, of course, have been allocated many
such frequencies, often on an exclusive basis, by the DTI. We were
sent by the DTI to see if they would share them with us. Not

SKY TELEVISION PLC

HEAD OFFICE: 31-36 FOLEY ST., LONDON W1P 7LB. TEL.01-636 4077 TLX. 268395 FAX 01-499 1656
REGISTERED ADDRESS P.O. BOX 495 VIRGINIA STREET, LONDON E19XY REGISTERED NUMBER 1518707 ENGLAND VAT REG NO. 440 6274 67




'rprisingly, they said no. So, Sky News is caught in a limbo
between the DTI having handed over these frequencies to our rivals,
and they refusing to co-operate. It's as if, as editor of The
Sunday Times, I had to go to The Observer, for ink and paper, whose
supply it controlled.

2.

There

British Telecom tariffs

Without frequencies from the DTI, Sky News has been forced to
use BT facilities for live broadcasts. This is enormously
expensive and puts us at a severe disadvantage vis-a-vis BBC
and ITV. Moreover, BT has refused to give us a contract or to
quote prices which reflect our position as a bulk user of their
service. Instead, we can only book frequencies on an ad hoc
basis, at a cost of around £3,000 a day. This risks
bankrupting Sky News within months and puts us in no better a
position than, say, Zaire TV, which might use BT once a year.

Satellite Newsgathering (SNG)

The most efficient way to give live pictures from a location
(e.g. Lockerbie) to our studios will often be to bounce them
off a satellite. But, again, we are not allowed an allocation
of such "uplink" frequencies and we are forced back again on
BT's ground receiving facilities, which are prohibitively
expensive (10 to 20 times the equivalent cost in America).
True, uplink licences have been granted to six competitors to
BT, but DTI regulations prohibit their feeding news from
location to us which Sky could then retransmit on our news
channel. The rationale behind these rules is too obscure to
explain; but their effect is that the six licencees cannot
compete with BT to provide us with an SNG service. So we then
looked at buying our own portable dishes, to be moved to
wherever a major story was breaking. Under present rules, we'd
still have to lease the frequencies from BT at enormous cost,
and they would want to send along two BT "minders" for the day
at £250 a man, even though they'd have nothing to do. The
ethos of the dock labour scheme seems to be well established in
telecoms!

are other rules and restrictions which affect the ability of

Sky Television as a whole to operate effectively:

1.

Restrictions on Sharing Satellite Dishes

While individual homes are permitted to install a satellite
receiving dish, sharing a single dish among two or more
households (whether two residents in terraced housing or a
semi-detached home, or adjacent flats in the same block)
requires a special licence know as "SMATV" (Satellite Master
Antennae TV i.e. putting a dish on the roof of a tower block
and wiring up each flat) from the Cable Authority (CA). These
licenses are complicated, expensive and unavailable (except to
cable operators) in any area which has been franchised for
cable or is even under consideration for cable franchising in

the near future.




These regulations exist solely to favour cable technology and
contravene the Government's approach, stated in the
Broadcasting White Paper, not to pick winners or artificially
determine the relative success of different technologies. A
number of cable operators are developing SMATV services and Sky
hopes to be on them. But in most of the country no cable is
being laid and yet the Cable Authority will not 1let anybody
else SMATV buildings, even on a temporary basis. The result is
that most people who live in flats will not be able to receive
Sky.

More than seven million homes are currently in 51 areas
franchised or advertised for cable franchises and are therefore
"off-limits", except to cable operators (several of whom have
held cable franchises since 1984 and have yet to build
systems). Many more homes will be off-limits as the CA
undertakes its programme to grant franchises for most remaining
areas in the next year or so. Even outside cable areas, the

cost (a minimum annual fee of £115) and complexity of licensing
(e.g. filing ordnance survey maps and a 4 page application
form) is prohibitive.

Lastly, these regulations do not apply to British Satellite
Broadcasting's DBS service. BSB's service can be shared
amongst multiple dwellings using a single dish without CA
licensing, a major inequity as DBS is functionally identical
with Sky. All we ask for is a level playing field.

Planning Restrictions

Planning regulations present further restrictions. Individual

. homes are permitted to install a small satellite dish without
planning permission, but not two dishes - regardless of how
unobtrusive. And there is discrimination against flats. To
take the example of a row of two-storey terraced houses, any
which have been converted into flats require planning
permission - while neighbours with externally identical homes
do not. Furthermore, even purpose built flats - if under
fifteen metres in height - require planning permission and are
limited to a maximum of two antennas regardless of the size of
the blocks.

These regulations clearly place an unnecessary burden on local
planning authorities to determine planning applications which
are not strictly necessary, confuse the public as to when
planning permission is required for the erection of satellite
antennas (and why), and will generally hinder the development
and growth of satellite broadcasting.

Must-Carry Regqulations

Another inequity are regulations by which cable and SMATV
operators are required to make BSB's signals (and future UK DBS
channels) available to cable subscribers. There is no such
"must-carry" rule for Sky and other satellite programme




services, despite their functional similarity. This can be a
serious competitive disadvantage, particularly where cable and
SMATV systems have channel limitations and must carry BSB's
service before Sky's. Essentially, television distribution
from DBS and non-DBS satellites requires regularity parity.
Again, a level playing field is all we ask.

House of Commons Sound Feed

Sky News has been unable to obtain the sound feed from the
House of Commons as the authorising body, the Committee for
Sound Broadcasting, has not been reconstituted since the last
General Election. This prohibits Sky News from broadcasting
prime minister's questions, which we'd like to do twice a week.
Again we are stuck in regulatory limbo: only the committee can
grant permission and it does not exist. John Wakeham has
promised to do what he can. My fear is that, without a speedy
resolution, Sky News will be unable to cover the budget.

We are also concerned that Sky may not receive access to
experimental television coverage of the House if principal
authority is given to BBC and IBA contractors (the latter
including BSB as well).

I'm sorry this has turned out longer than I thought. But the
restrictions are many and the rules complicated. There have been
times in the past few months when I thought I was still 1living in
the old Britain of the 1960s and '70s. I'd be grateful for any help
you can give us.

With best wishes.

Yours sincerely,

S,

2

ANDREW F. NEIL
Executive Chairman




